woensdag 12 september 2007

Hoofdstuk 2 – deel 2, PopUp

'De botsing tussen oude en nieuwe media.'
Henk Blanken & Mark Deuze

Samenvatting door Eric van Boven

Er is de afgelopen twintig jaar erg veel gebeurt in de media, van feitelijke journalistiek naar opgeleukte ‘event’ journalistiek. Waar veel van deze veranderingen op neerkomen is dat de samenleving niet meer naar concrete, complexe verhalen vraagt over wat er werkelijk in de wereld gaande is. Maar eigenlijk alleen nog vermakelijke opgeleukte verhalen wil lezen of horen. Dit heeft gevolgen gehad op praktisch alle delen van de samenleving. Media wordt anders gebruikt en velen zien dit ook niet meer als betrouwbare bron, maar als vermaak voor op de luie avond na het werk of school.

Het internet lag al decennia te sluimeren in de Amerikaanse militaire en wetenschappelijke kringen, voordat het begin jaren negentig voor de tweede of de derde keer werd ontdekt. Met de uitvinding van het world wide web en de grafische browser werd het net ineens een medium van de massa. De gedachte dat de netwerksamenleving het net heeft voortgebracht is dus niet waar, maar wordt door velen als realiteit gezien. Tevens wordt er voorspeld, dat over 20 á 30 jaar er geen gedrukte nieuwsberichten meer zouden bestaan zoals kranten.

Tegenwoordig lijken mensen hun bezieling, betrokkenheid en binding niet in gelovige plaatsen te zoeken, maar bij symbolen die zij voorgeschoteld krijgen van de media. Vroeger was dit ook het geval. Maar toen ging het meer om de tv-programma’s die je keek, zodat je op school of werk makkelijker contacten kon leggen. Dit betekende ook in enige zin dat de programma’s die je keek bepaalde met wie je om zou gaan.

Alle veranderingen of gebeurtenissen die in de media en journalistiek gebeuren zullen zeer waarschijnlijk maar van tijdelijke duur zijn. Hoewel de veranderingen die plaatsvinden in de samenleving, die hierdoor beïnvloed zijn, blijken voorgoed te zijn. Eenmaal gebeurd zal deze verandering blijven staan.

Geen opmerkingen: