dinsdag 11 september 2007

Samenvatting PopUp H3 , Danny Buffing

Flemming Rose publiceert 12 cartoons met de profeet Mohammed in zijn krant. Wat de Deen onvoldoende realiseert is dat de gemiddelde moslim de satire wel begrijpt en misschien wel om kan lachen, als niet de profeet was afgebeeld. De cartoons kwetsen de gelovige moslims tot diep in hun ziel. De cartoon rel wordt een mediahype. Op die manier worden de relevante betekenissen van de cartoons vergeten. Nieuw aan de mediahype is dat het een nieuwe mediahype is: het speelt op een groot aantal platforms af die zo goed als real-time met elkaar verbonden zijn.

Sinds het midden van de twintigste eeuw worden de kranten en het tijdschriften de logische verlengstukken van deze maatschappelijke ontwikkeling. Aan het eind van de twintigste eeuw ontstaat er naast de beeld- en leescultuur ook een digitale cultuur. Die digitale cultuur heeft als eigen medium het Internet.

De samenleving individualiseert in een hoog tempo; sociale instituties gebaseerd op collectiviteit, kwijnen weg. De individualisering staat erupties van collectief mediagedrag, ook wel bekent als hypes, niet in de weg. De hypes worden juist heftiger, minder voorspelbaar en oncontroleerbaar. Dit is wat de socioloog Zygmunt Bauman het leven in een ‘vloeibare moderniteit’ noemt.

We horen bij niemand, we zijn alleen van onszelf, en wat er buiten ons gebeurt, buiten onze onmiddellijke omgeving of onze hoogst individuele belangstelling, kan ons in deze vloeibare samenleving gestolen worden. ‘We’ wil in dit verband zeggen: de generaties die opgroeien met Internet. Het is een vreemde paradox: nieuwe generaties lijken eenkennige en asociale mediagebruikers, maar delen hoogt hun persoonlijke waarnemingen zo massaal en efficiĆ«nt dat ze in de praktijk hun eigen massamedium worden.

Authenticiteit is wat jongeren van de media verwachten. Nep, en dat is de derde paradox van de digitale cultuur, is niet altijd genoeg.

Quote: Digitale media zijn in feite een prachtige vertaling van de netwerkgedachte.

In een zin: De mediacultuur is vloeibaar: Wat relevant is wordt irrelevant, wat irrelevant is wordt relevant.


Mijn blogadres is: http://dannystijl.blogspot.com/

Geen opmerkingen: