woensdag 12 september 2007

Hoofdstuk 8, De eeuw van ons

Door Tariq Khan


De massa is net begonnen met avatars. Digitale persoonlijkheden die doen wat echte mensen doen. Honderdduizenden mensen spelen Second Life, een van de vele online games waarin werkelijkheid en fictie nauw zijn verbonden. In Second Life doen mensen dingen die je ook in het dagelijks leven kan doen. Daarmee wijkt het spel af van andere mmorpgs's, massive multiplayer online role playing games. Massaal gespeelde internetspellen, die vaak minder realistisch zijn dan Second Life. De gebruikte munteenheid in Second Life, Lindendollars, kan zelfs verhandeld worden tegen echte Amerikaanse dollars.


Aan het eind van de twintigste eeuw was 'Jezelf worden' het hoogste doel van de mens. Men had alles meegemaakt: industrialisatie, massamedia, de natiestaat, kapitalisme en socialisme. Men behulp van computers ontplooiden we ons, totdat de lol ervan af ging. Uit verveling gingen we over tot het sleutelen aan ons uiterlijke vertoon. Als dat niet werkte nam men een avatar: een afsplitsing een verpersoonlijking, een eigen 'zelf' in plaats van een ander 'ik'.


Avatars op het internet zijn representaties: ze laten zien wie je bent of wat je wilt zijn. Ze functioneren in een digitale wereld waarin vrijwel niets onmogelijk is. Omdat de ontwikkeling van het internet en de avatars in een stroomversnelling terecht is gekomen, is er een generatiekloof ontstaan. Oude en nieuwe media komen samen. De oude generatie gelooft dat een naam iets zegt over je identiteit, terwijl voor de nieuwe generatie het 'andere zelf' meer is dan een schuilnaam.

Bovendien worden er op internetfora's en blogs nog wel eens taalfouten gemaakt en onbeschofte reacties geplaatst, wat komt omdat men direct kan reageren op elkaar. Er vind een versoepeling van de norm plaats en nu o.a. de Volkskrant een blog is begonnen, komen er twee generaties samen, met een botsing van normen en waarden tot gevolg.

Achter een nickname op internet schuilt een identiteit, maar de mate waarin dit blijkt is afhankelijk van de applicatie. Zowel bij ebay (veilingsite) als bij Slashdot (voor programmeurs) wordt er meer waarde gehecht aan je reputatie dan aan je identiteit. Daarnaast vormen transparantie, aansprakelijkheid, identiteit anonimiteit, eigendom en auteursrecht een nieuw stelsel van voortdurend veranderende normen en waarden. Er vindt een samensmelting plaats van oude en nieuwe media en omdat de oude media gebaseerd zijn op samenwerking, zal dit terug gaan keren in de nieuwe media. De komst van het Wij-Tijdperk: De Eeuw van Ons.



Hoofdstuk in één zin: “Je bent wat je zegt dat je bent.”


Geen opmerkingen: