dinsdag 11 september 2007

Samenvatting Hoofdstuk 1 ‘Pop-Up’ Maarten Baijs

De eerste bladzijde gaan over een jonge vrouw en haar vriend . Dit zijn verzonnen mensen maar de schrijver probeert een profiel te schetsen van de huidige jonge generatie mensen (begin 20). De schrijver probeert daarmee duidelijk te maken dat de meeste jonge mensen niet meer zonder alle media kunnen en dit totaal verweven zit in hun leven.

Daarna word er gepraat over een jonge zaken genaamd patrick hij heeft een website bedacht die the hun heet. Een porno site en hij verdient bakken met geld met de advertentie inkomsten. Hij staat daar door in de top 30 van de quotes rijkste mensen onder de 40. Het boek popup gaat over de strijd tussen nieuwe media en oude media. De popup is een van de meest gehate dingen op internet je bezoekt een site en ineens popt er een advertentie op waar je niet om gevraagd hebt. Een tijd lang kwamen er steeds meer advertenties bij. Op een gegeven moment doken er programma’s op waarmee al die advertenties te blocken waren. Een zo geheten popup killer. Op een gegeven moment zat die zelfs standaard in IE en mozilla.

Er worden steeds minder kranten gelezen. Sommige oude media zijn daarom druk bezig met kijken naar de toekomst. Ze ondernemen nieuwe dingen. En kopen veelbelovende internet bedrijfjes.

De vraag die dit boek stelt is wat kan oude media leren van nieuwe media en omgekeerd. Popup probeert een antwoord op deze vraag te vinden maar lost het probleem niet op. Hun hebben ook geen antwoord op de vraag hoe uitgevers en omroepen evenveel geld kunnen verdienen aan nieuwe media als ze vroeger deden aan kranten, tijdschriften, radio- en televisiestations. Journalisten moeten zich opnieuw uitvinden. Ze hebben geen keus als ze niet overbodig willen worden.

Geen opmerkingen: