dinsdag 11 september 2007

Samenvatting Hoofdstuk 3 Rick Molenaar

Flemming Rose publiceert op 30 september 2005 twaalf cartoons, met satire over de profeet Mohammed. Zonder het te weten veroorzaakt hij een media hype over de hele wereld die tot dan toe ongekend was. Het opvallende aan deze hype is dat het begon met oude media, maar werd versterkt en in stand gehouden door nieuwe media. De hype wordt zo groot omdat al het nieuws, waar of niet, razend snel over de hele wereld gaat. De nieuwe media praten elkaar na en versterken de woorden.

Volgens Bauman is de vrijheid waar we heden dagen zo aangehecht zijn als een fiets, als hij stilstaat valt hij om. De hedendaagse wereld is een vloeibare cultuur geworden, niets staat vast en de media bepaald wat wie doen en wie we zijn. De media is een reflectie van de samenleving en alle media lopen in elkaar over. We leven niet meer met elkaar maar langs elkaar, doordat de grenzen vervagen. Duurzaamheid wordt niet meer meegewogen met de keuzes die we maken. In de huidige samenleving streven we geen lifelong emplyement na en vinden we het geruststellend dat uitzendbureaus de grootste werkgevers zijn. De krant verdwijnt uit het zicht net als de gestructureerde layout (die de krant had) van ons leven.

Tegenwoordig is er een hoge tolerantie voor gelul, voor humbug, gedraai en leugentjes om bestwil. Politici weten dat de burgers er al bij voorbaat van uitgaan dat het onderscheid tussen waarheid en onwaarheid toch niet te maken is. Als er geen criteria meer zijn, gelooft iedereen waar hij zin in heeft. Nieuwe generaties lijken eenkennig en asociale mediagebruikers, maar delen hun hoogst persoonlijke waarnemingen zo massaal en efficiƫnt dat ze in de praktijk hun eigen massamedium worden. Het perspectief verplaatst zich van de dader naar het slachtoffer. Privacy is niet meer zo belangrijk als vroeger.

1 zin: De nieuwe media heeft onze wereld zo aangetast dat het moeilijk is om ergens de waarheid uit te halen.

Citaat: “The people formerly known as the audience”, Jay Rosen, blz 87.

Geen opmerkingen: