woensdag 12 september 2007

Samenvatting Hoofdstuk 9 ‘Pop-Up’

“Maar is het ook allemaal waar?”
Zoals ook in het verhaal “Het volkslied, een verhaal voor kinderen” van Christine Vetter blijkt, zijn de meeste verhalen berust op een verzinsel of verdraaiing van de werkelijkheid. De leugen regeert. Wanneer genoeg mensen het voor waar aannemen, wordt het ook zo beschouwd.


Helaas gebeurt het maar al te vaak dat deze “aanpassingen” bewust worden toegepast, kijk hiervoor bijvoorbeeld naar de journalistiek. De drang om een pakkend en intrigerend stuk te schrijven overheerst het belang de volledige waarheid te communiceren. Door deze aangepaste kijk op de wereld en haar nieuws, staan journalisten niet altijd in een goed daglicht. Vaak wekt een perfect stuk tekst wantrouwen op bij de lezer, want is dit allemaal wel waar?

De mediaconsument wil graag hapklare brokken vermaak hebben, terwijl ze er dondersgoed van is doordrongen dat niets is wat het lijkt.

De gretige journalist -op zoek naar een verhaal- wordt ook niet altijd even netjes behandeld door derden die, zo blijkt vaak achteraf, de waarheid naar eigen hand willen zetten. Graag noemen we het politieke orgaan even specifiek bij dit onderwerp. Dit fenomeen bestaat al een tijdje, kijk bijvoorbeeld naar het Duitse weekblad Stern dat in 1983 voor enkele miljoenen het dagboek van Adolf Hitler kocht van een verzamelaar die, naar later bleek, een kunstvervalser was. Helaas won het verlangen naar een succesverhaal het van de waarheid en besloot deze journalist het dagboek voor waar uit te brengen.

De komst van het internet geeft men meer en meer de ruimte om hun waarheden te vertellen. De relatie tussen Bill Clinton en diens affaire met Monica Lewinski. Nu kennen we allen inmiddels het verhaal rond deze affaire. Achteraf wordt deze soort informatie meestal genuanceerd, in perspectief geplaatst of verwezen naar het rijk van urban legends.

Al met al heeft de media haarzelf een hoop schade berokkend. Meer dan ze nu doen, kunnen media het web gaan gebruiken om het geschonden imago met vergaande doorzichtigheid op te poetsen.

In 1 zin: De media is voornamelijk berust op sensatie, wil zij in de toekomst blijven functioneren dan zal zij haar imago nu drastisch moeten gaan verbeteren.

Geen opmerkingen: