dinsdag 11 september 2007

Samenvatting

Samenvatting "Eigen media eerst" Hoofdstuk 5

Henk Hofland was er van overtuigd dat de krant nooit zou verdwijnen. Laat staan overgenomen worden door de nieuwe media. Hij had dit nog niet gepubliceerd of de kranten begonnen steeds meer te verdwijnen of samen te gaan. Uiteindelijk heeft hij zijn standpunt moeten bijstellen en kwam hij tot de conclusie dat het internet de toekomst is voor de media.

Een nieuw fenomeen dankzij de nieuwe media is dat mensen zelf hun media te gaan ontwikkelen. Het zei door mee te doen in de persoonlijke vorm of in een groepsvorm. Door deze ontwikkeling wordt eigenlijk de traditionele journalistiek een recht van elke burger in plaats van de bestaande massamedia.

Hoewel journalisten liever de ouderwetse, romantische vorm van journalistiek benadrukken als ze hun vak omschrijven hebben ze ten alle tijden al gebruik gemaakt van de nieuwste media. Het begon vroeger al met de komst van de zetmachine. Bij elke nieuwere vorm van communicatie was de journalistiek één van de eerste die er gebruik van maakte. Dus waarom nu niet bij het internet?

Waarom zien de journalisten het internet niet als een uitbreiding op hun bestaande mogelijkheden van het nieuws brengen? Enkele voorbeelden van deze uitbreidingsmogelijkheden zijn: 24-uurs nieuwsuitzendingen online, online dossiers van de dagbladen en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Uit onderzoek is ook gebleken dat de nieuwe mediagebruiker steeds meer dingen tegelijk doet. Daarnaast het ook steeds belangrijker vind om zijn eigen media te ontwikkelen. Hierdoor is wat de journalist belangrijk vind steeds minder belangrijk geworden. Hij zal zich steeds meer moeten gaan aanpassen aan de burger die het uiteindelijk moet gaan lezen.

Citaat:
“De krant is de ruggengraat van de openbare mening.”

Samengevat in één zin:
Wordt de oude media vervangen door de nieuwe media?

Geen opmerkingen: